Keajaiban Seekor Lalat

Friday, October 26, 2012 | comments (2)




Kali ini aku nak kongsikan lagi satu cerita menarik untuk tatapan semua. Semua orang tahu yang lalat nie merupakan haiwan yang jijik dan kotor. Ada saja benda bau busuk pasti ada lalat, betul tak? tak kan nyamuk pula yang datang, kan. Kalau yang tu memang pelik. Ok, kita berbalik pada topik asal kita. Walaupun lalat tu sebenarnya jijik dan kotor tapi sebenarnya ada juga kebaikannya yang pasti ada yang belum tahu dan yang dah tahu tu baguslah. Jom baca.
Pada tahun 1871, Prof J. Leidy, seorang pakar bidang ilmu serangga atau entomologist mendapati lalat pembawa pelbagai kuman penyakit kepada manusia.

Namun pada tahun 1927 seorang lagi saintis bernama Shope membuat penemuan mengejutkan apabila mendapati ada kuman-kuman virus dalam badan lalat berfungsi membunuh lain-lain kuman bakteria. Kajian Shope ke atas lalat rumah menunjukkan ia mengandungi virus bacteriophage yang mampu membunuh kuman-kuman staphylococcus muscae, escherichia coli, salmonella paratyphi dan eberthella typhosa yang menjadi penyebab kepada penyakit cirit birit dan demam kepialu. Inilah penemuan virus bacteriophage yang pertama di dalam serangga. Hasil penemuan itu mendorong kajian-kajian seterusnya.

Pada tahun 1934, M.A.Stewart, mendapati lalat berbentuk larva, ketika dicelup ke dalam luka-luka mengeluarkan bahan amonia dan kalsium karbonat yang menjadikan luka itu alkali. Dalam keadaan ini larva tersebut berfungsi membunuh kuman-kuman penyakit di samping meredakan bengkak serta mencegah kematian sel-sel. Larva-larva itu dipercayai berperanan menelan kuman-kuman bakteria dan membunuhnya.

Seorang lagi pengkaji S.W. Simmons pada tahun 1935 mendapati lendir yang dikeluarkan oleh larva mampu membunuh kuman-kuman bahaya seperti staphylococcus aureus, baemolytic streptococcidan clostridium welchii. Pada tahun yang sama, W.Robinson dalam kajiannya mendapati larva juga mengeluarkan allantoin iaitu bahan protein yang membantu pertumbuhan sel-sel. Semua penemuan-penemuan ini dilaporkan dalam buku "Insert Immunology" karangan Edward Steinhaus.

Pada tahun 1939, Lal, Ghosal dan Mukherji mendapati lalat mampu mengubah kuman taun vibrio cholera kepada bentuk yang lain dan tidak berbahaya. Pada tahun 1947, Ernestein, seorang Inggeris juga turut menyelidik lalat. Hasil penyelidikannya, Ernestein menemui sejenis mikroorganisma fitriat yang diberi nama ambaza mouski dari golongan antomofterali. Beliau menyimpulkan bahawa fitriat pada lalat dapat memusnahkan pelbagai bakteria.

Seterusnya pada tahun 1950, Roleos dari Switzerland juga menemui mikroorganisma ini dan memberi nama javasin. Para peneliti lain iaitu Profesor Kock, Famer (inggeris), Rose Etlengger (Jerman) dan Blatner (Switzerland) melakukan penyelidikan dan membuat kesimpulan yang sama tentang mikroorganisma tersebut.

Mereka membuktikan bahawa pelbagai penyakit dan bakteria pada lalat hanya terdapat hujung kakinya sahaja dan bukan pada seluruh badannya. Mereka juga menyatakan mikroorganisma yang dapat membunuh kuman itu tidak dapat keluar dari tubuh lalat kecuali setelah disentuh oleh benda cair, caranya, merendam lalat tersebut di dalam air.

Dari Abu hurairah r.a bahawa Rasulullah s.a.w bersabda :
“Apabila lalat jatuh kedalam minuman salah seorang di antara kamu, maka rendamkanlah lalat itu kemudian buanglah. Kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayap yang lain terdapat ubat.” (Hadis riwayat al-Bukhari)
Ternyata apa yang disabdakan oleh lidah Nabi Muhammad s.a.w adalah benar. Sekarang, apa akan kamu lakukan apabila seekor lalat yang diketahui kotor, menghurung najis, tiba-tiba terjatuh ke dalam cawan minuman kamu. Adakah kamu membuang minuman itu atau meminumnya selepas membaca cerita ini?.

Share this article :

+ comments + 2 comments

October 26, 2012 at 2:00 PM

Ajaib lalat ni.. ahaha!

October 26, 2012 at 6:56 PM

dlm islam pun dah ada sebut,nabi s.a.w. tak perlu kaji,tgk pun dia tau. dia kata sebelah sayap ada ubat, sebelah lagi ada racun. klo lalat jatuh dlm mknan @minuman, tak perlu la nak kecoh. celup ia,kemudian buang. hebat tak Nabi s.a.w. kita?hehe.
tips yg Nabi s.a.w. bagi jugak
-lps mkn jln 100 langkah sebelum duduk. jgn jln 100 langkah ke kedai mkn plk.hehe
-mkn guna tangan cz kat jari ada garam mineral utk keperluan badan.
n byk lagi.

Post a Comment

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. azripremium - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger