Memperingati Genap Setahun Serangan Terhadap Gaza

Wednesday, November 21, 2012 | comments




Memperingati genap setahun serangan Israel ke atas rakyat Palestin di Genting Gaza – airmata kesedihan dan kepiluan

Sebagai memperingati genap setahun serangan Israel ke atas rakyat Palestin di Genting Gaza, bunyi siren memecah suasana hening di segenap penjuru Kota pada 27 Desember 2009. Tepat setahun tentera rejim Zionis Israel menyerang serta menceroboh semenanjung Gaza dengan melakukan pelbagai kekejaman terhadap penduduk awam serta kemusnahan seluruh infrastruktur di sana.

Apakah masyarakat Dunia mahu melupakan terus rintihan serta tangisan yang memilukan penduduk Gaza ini? Pencerobohan yang dilakukan oleh tentera Zionis ke atas bumi suci ini telah genap setahun tanpa sebarang perikemanusiaan. Mereka menggunakan segala kelengkapan kereta kebal serta helicopter Apache buatan Amerika serta jet-jet pejuang bagi membunuh penduduk awam di Gaza. Malah tindakan ganas tentera Zionis telah melanggar segala batasan undang-undang antarabangsa, hak asasi kemanusiaan serta melakukan suatu jenayah perang yang besar.

Apa yang lebih menyedihkan lagi adalah sebahagian besar dari masyarakat umat Islam sendiri yang tidak peka untuk berbicara tentang masalah yang sedang berlaku di bumi Palestin ini. Tambahan pula sehingga kini boleh dikatakan semua badan-badan antarabangsa seperti Kesatuan Eropah (EU), Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), serta Pertubuhan Sidang Negara-Negara Islam (OIC) kesemuanya membisu seribu bahasa terhadap jenayah perang yang telah dilakukan oleh tentera rejim Zionis ini.


Namun setelah setahun tercetusnya perang selama 22 hari antara pergerakan Hamas dengan tentera rejim Zionis, suasana di bumi Gaza terus berada di dalam keadaan yang menyedihkan. Tentera Zionis Israel dengan sokongan kuasa besar Amerika Syarikat kini terus melakukan kepungan di bumi yang berpenduduk 1.4 juta orang itu bagaikan penjara terbesar dunia tanpa sebarang perikemanusiaan.

Mereka terus menyekat laluan udara, laluan laut serta darat dan memutuskan bekalan letrik dan air serta menghalang sebarang bentuk bantuan makanan dan perubatan dari sampai kepada penduduk di Gaza. Begitu juga sehingga kini mereka juga terus memenjarakan ramai pimpinan kerajaan HAMAS, anggota Parlimen serta gabenur dan ketua wilayah.

Malah terkini atas tekanan kepada kerajaan Mesir rejim Zionis ini telah menghalang suatu konvoi ‘Viva Palestina Convoy 3’ yang dikendalikan oleh Palestine Solidarity Campaign bagi membawa masuk bahan perubatan dan makanan dari sampai kepada penduduk awam Gaza. Deligasi sukarelawan dari pelbagai negara ini diterajui oleh ahli Parlimen Britain, George Galloway dan telah berjaya mengumpulkan lebih dari 240 ambulan dan kenderaan pelbagai jenis untuk menghantar bantuan ubat-ubatan dan lain-lain barang keperluan harian kepada rakyat awam Gaza.

Pada awalnya ramai kalangan masyarakat dunia melihat suatu harapan baru dengan perlantikan Presiden Barrack Hussien Obama sebagi Presiden Amerika Syarikat, namun slogan ’Perubahan’ berteraskan keamanan dan perpaduan. Namun sehingga kini keamanan yang diimpikan di Gaza dan Palestin hanya tinggal mimpi. Dalam waktu yang sama rejim Zionis terus merampas harta dan rumah-rumah penduduk Palestin. Malah mereka terus membina tembuk-tembuk pemisah di tengah-tengah bumi Palestin tanpa mempedulikan bantahan masyarakat antarabangsa dan menjadikan lebih 1.5 juta penduduk Gaza di layan seperti binatang. Apakakah ’perdamaian’ begini yang Obama dan Barat mahukan? Mereka bercakap soal solusi 2 negara sedangkan di waktu yang sama di Tebing Barat tanah-tanah penduduk Palestin terus di rampas dan di jajah secara rakus

Perlu di ingati bahawa tujuan dan matlamat utama rejim Zionis Israel menyerang bumi Gaza adalah tiga; pertamanya untuk menghancurkan seluruh infrastruktur serta seluruh persenjataan yang dimiliki oleh pergerakan Hamas. Keduanya untuk menghapuskan serta membunuh semua kepimpinan tertinggi Hamas dan ketiganya bagi mengembalikan kepimpinan di Gaza kepada pemerintahan di bawah pergerakan Fatah. Namun ketiga-tiga matlamat ini gagal di capai oleh rejim Zionis serta sekutunya. Malahan mereka kini di hantui oleh kritikan dunia antarabangsa yang mahu mengheret pemimpin mereka ke muka keadilan Mahkamah Antarabangsa di kota Hague.

Lebih mengemparkan lagi apabila segala kekejaman rejim Zionis ini telah dibongkarkan sendiri oleh “Laporan Goldstone” yang menggariskan ‘Jenayah Perang’ yang di lakukan oleh pemimpin rejim Zionis ini. Malah Majlis Hak Asasi, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (HRC-UN) telah mengundi bagi mengiktiraf sepenuhnya Laporan Goldstone ini.

Laporan setebal 526 halaman itu merupakan hasil siasatan ke atas perang 22 hari di Semenanjung Gaza akhir tahun lalu dinamakan sempena nama mantan seorang hakim Mahkamah Persekutuan Afrika Selatan, Richard Goldstone. Ia telah merumuskan bahawa serangan rejim Zionis Israel pada 2008-2009 ke atas Hamas adalah sebenarnya mensasarkan kepada seluruh penduduk awam Gaza dan merupakan suatu ‘jenayah ‘Perang’ yang perlu di adili oleh Mahkamah Antarabangsa. Lebih menarik apabila Goldstone sendiri adalah seorang berketurunan Yahudi.

Begitu juga dengan lapuran yang di sediakan oleh lembaga kemanusiaan dunia termasuk Amnesti Internasional dan Oxfam yang mengariskan bahawa dunia antarabangsa telah mengkhianati warga awam di Gaza kerana gagal mencegah segala kekeaman serta sekatan yang dilakukan oleh rejim Zionis Israel. Lembaga pertubuhan Human Rights Watch juga telah meletakkan kesalahan kepada Israel dan dan melapurkan bahawa pemimpin Zionis Israel telah terlibat dalan ‘Jenayah Perang’ di Gaza. Inilah kejahatan yang di lakukan oleh mereka sehinggakan dunia antarabangsa kini bersedia mengheret pemimpin rejim zionis ini kemuka pengasdilan.

Antara fakta kemusnahan yang di lakukan oleh Zionis Israel sepanjang perang 22 hari di Gaza adalah;
1. Lebih 1400 orang awam terbunuh terbunuh
- 450 orang terdiri dari kanak-kanak yang terbunuh
- 510 terdiri dari wanita yang terbunuh
2. Lebih 5600 cedera parah
3. Masjid-masjid yang di musnahkan
- 42 musnah terus
- 111 rosak teruk
4. 47 institusi pengajian dan sekolah di bom
5. 27 bangunan kerajaan yang musnah

Bagi di Malaysia, kita amat berterima kasih kepada seluruh warga Malaysia tanpa mengira kaum dan agama yang telah membantu meringankan penderitaan umat Islam Palestin. Ini adalah sebahagian dari tuntutan dan kewajipan bersama bagi membantu saudara-saudara kita terutamanya yang sedang terkepung di Gaza sekarang ini.

Dan inilah juga pernegasan Ketua Biro Politik Hamas, Khaled Mishaal sewaktu penulis bertemu di beliau di Damascus baru-baru ini. Beliau menegaskan bahawa bahawa seluruh rakyat Palestin kini sedang berada di belakang HAMAS. “Walaupun kami sedang dikepung oleh tentera Zionis Israel di segenap sudut dan menghadapi ujian yang amat getir, namun kami amat yakin dengan janji-janji Allah swt. terhadap mereka yang berjuang serta membela bumi suci Palestin dan Masjid Al-Aqsa”.

Beliau menegaskan bahawa seluruh warga dan rakyat Malaysia hendaknya terus mendukung perjuangan rakyat Palestin dan sentiasa mendoakan kejayaan dalam mempertahankan tanah suci yang telah di rampas dan hak semua tahanan termasuk wanita dan kanak-kanak untuk dibebaskan dari penjara Zionis.

Begitu juga didalam menyampaikan berita dan maklumat kepada masyarakat umum terhadap masalah konflik Zionis Israel–Palestin. Ini boleh disampai melalui surat, media massa, perhimpunan dan pernyataan pendapat. Ingatlah bahawa isu ini bukan konflik antara Israel–Palestin semata-mata. Tapi ini adalah konflik perancangan Barat yang di dokong oleh Amerika Syarikat dan Zionis bagi menentang Islam dan gerakan Islam yang sedang bangkit. Atas dasar inilah beliau amat mengharapkan seluruh rakyat Malaysia, parti-parti politik, pertubuhan-pertubuhan NGO dan media massa berusaha menyampaikan maklumat yang sebenarnya apa yang sedang berlaku di bumi Gaza Palestin. Jenayah perang sedang dilakukan oleh tentera Zionis Israel dengan dokongan Amerika Syarikat dan sekutunya.

Belau sekali lagi mengucapkan terimakasih yang tidak terhingga kepada seluruh rakyat Malaysia yang telah bersama-sama membantu serta membela rakyat Palestin yang tertindas. ”Doakan kejayaan kami agar kami sentiasa bersabar menghadapi ujian besar ini. Dengan izin Allah swt. Kita akan sama-sama bertemu di Masjid Al-Aqsa untuk bermunajat di hadapan yang maha agung”.

Inilah pesanan yang di sampaikan kepada kita semua di Malaysia. Sama-sama kita mengambil renungan dan berdoa agar kejahatan Zionis Israel akan hancur jua dan saudara-saudara kita di Gaza yang di berikan kemenangan.

Sumber
Share this article :

Post a Comment

Link Within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. azripremium - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger